Διεθνής πρωτιά των ελλήνων εφοπλιστών σε χωρητικότητα, μαύρη εργασία και εισφοροκλοπή
Η ιστορία των ελλήνων εφοπλιστών αποτελεί εγχειρίδιο επιτυχίας στον
καπιταλισμό. Αρκεί να την δεις ως σύνολο και να μην μείνεις μόνο στις
λαμπρές σελίδες της, όπως αυτές για παράδειγμα που κόσμησαν τον ελληνικό
και διεθνή Τύπο πριν λίγες μέρες και αφορούσαν την παγκόσμια πρωτιά που
κατέκτησαν στη διεθνή ναυτιλία.
Ειδικότερα, η Ελλάδα αναδείχθηκε ως η μεγαλύτερη πλοιοκτήτρια χώρα
του κόσμου, ξεπερνώντας τους Ιάπωνες που κρατούσαν τα πρωτεία με
κριτήριο την χωρητικότητα. Με βάση την έκθεση του οίκου Clarkson, οι
έλληνες εφοπλιστές έχουν πλέον υπό την ιδιοκτησία τους πλοία συνολικής
χωρητικότητας 164 εκ. τόνων, ενώ οι Ιάπωνες σχεδόν διπλάσια πλοία μεν
(8.537 έναντι 4.894 των Ελλήνων) συνολικής όμως χωρητικότητας 157,4 εκ.
τόνων. Τα απόνερα των ελλήνων εφοπλιστών (που ελέγχουν το 16,25% του
παγκόσμιου στόλου και το 40% του ευρωπαϊκού) ακολουθούν μετά τους
Ιάπωνες, Κινέζοι, Γερμανοί, Νοτιοκορεάτες και Αμερικάνοι πλοιοκτήτες.
Αυτή είναι η φωτεινή πλευρά του φεγγαριού που προσφέρεται για
διθυράμβους, χωρίς ποτέ ωστόσο να μεταφράζεται σε νέα φορολογικά έσοδα ή
αύξηση των θέσεων εργασίας…
Στην πίσω, την σκοτεινή πλευρά του εφοπλιστικού θαύματος κυριαρχεί η
θεσμοθετημένη φοροαποφυγή και η μαύρη εργασία, ενώ μάλιστα πληθαίνουν οι
περιπτώσεις απλήρωτης εργασίας, με μεγάλες εταιρείες να χρωστούν σε
ναυτεργάτες μισθούς πολλών μηνών.
Η υποβάθμιση των συνθηκών εργασίας στην ακτοπλοΐα ήταν το ζητούμενο
της τροπολογίας που κατέθεσε ο υπουργός Εργασίας, βάσει της οποίας
καταργούνται στην πράξη οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας των ναυτικών.
Ρόλο πολιορκητικού κριού ανέλαβαν οι επιχειρησιακές συμβάσεις που στο
εξής θα υπερισχύουν των συλλογικών συμβάσεων. Με αυτό τον τρόπο ο
Σαμαράς χάρισε εκατομμύρια στους εφοπλιστές, την ίδια ώρα που οδηγεί
στην φτώχεια χιλιάδες ναυτεργάτες οι οποίοι θα δουν τους μισθούς τους να
μειώνονται παραπέρα, τις ώρες εργασίας τους να αυξάνονται και τις
σχέσεις εργασίας να ελαστικοποιούνται.
Πέραν της μετατροπής των πλοίων σε κάτεργα, οι έλληνες πλοιοκτήτες,
με βάση απάντηση που έδωσε ο αρμόδιος υπουργός σε κοινοβουλευτική
ερώτηση, έχουν καταφέρει να χρωστούν σε ασφαλιστικά ταμεία περισσότερα
από 100 εκ. ευρώ. Μάλιστα, απ’ αυτό το ποσό τα 17,9 δισ. ευρώ τα
οφείλουν ποντοπόρα πλοία κι όχι πλοία εσωτερικού. Η συμμετοχή στο κίνημα
«δεν πληρώνω» των εφοπλιστών της ποντοπόρου ναυτιλίας διαλύει έναν πολύ
βολικό μύθο που ανθεί στα εφοπλιστικά γραφεία βάση του οποίου το
τζαμπατζιλίκι κι η λαμογιά αποτελεί δεύτερη φύση των ακτοπλόων, ενώ
αντίθετα οι …διεθνώς καταξιωμένοι ποντοπόροι δεν καταδέχονται να
ασχοληθούν με τέτοιες απατεωνιές.
Η αλήθεια είναι εντελώς διαφορετική κι αποδεικνύεται από τις συνεχείς
πιέσεις που ασκούν στις κυβερνήσεις οι εφοπλιστές της ποντοπόρου για
χαλάρωση της εργατικής νομοθεσίας κι επιπλέον φοροαπαλλαγές, εκβιάζοντας
συνεχώς με τη δυνατότητα που έχουν να αλλάζουν τις σημαίες στα πλοία
τους. Επομένως η πρωτιά που κατέκτησαν οι έλληνες εφοπλιστές αν κάτι
δείχνει είναι τον αναντικατάστατο ρόλο της βάρβαρης εκμετάλλευσης και
της φοροκλοπής στον σύγχρονο καπιταλισμό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου