Φαίνεται ότι εξασφάλισαν αυξήσεις στα τιμολόγια και είσπραξη χρεών με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου
Των Β. Γεώργα – Χ. Ιωάννου
Αυξήσεις τιμολογίων για τους χρήστες του δικτύου μεταφοράς αερίου και
την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου για την είσπραξη των χρεών προς τον
ΔΕΣΦΑ φαίνεται ότι εξασφάλισαν μεταξύ άλλων οι Αζέροι κατά τις
διαπραγματεύσεις με το ΤΑΙΠΕΔ για να αυξήσουν το τίμημα στα 400 εκατ.
ευρώ και να αποκτήσουν έτσι το 66% της εταιρείας που διαχειρίζεται το
εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου.
Εκτός απροόπτου σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ και τα ΕΛ.ΠΕ., ως μέτοχοι με 32% και
35% αντίστοιχα, αναμένεται να ανάψουν το πράσινο φως για να ξεκινήσει η
αντίστροφη μέτρηση της πώλησης του ΔΕΣΦΑ στη Socar. Η κρατική εταιρεία
του Αζερμπαϊτζάν φαίνεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να κερδίζει μια πολύ
αποδοτική συμφωνία υπέρ της καθώς οι όροι της αγοραπωλησίας είναι
τέτοιοι που της δίνουν τη δυνατότητα να αποσβέσει σε μικρό χρονικό
διάστημα την επένδυση διασφαλίζοντας ακόμη και διψήφιο εσωτερικό βαθμό
απόδοσης (IRR).
Σημειώνεται πως ο ΔΕΣΦΑ έχει ετήσια έσοδα 266,5 εκατ. ευρώ,
λειτουργικά κέρδη 154 εκατ. ευρώ, καθαρή κερδοφορία 88,7 εκατ. ευρώ και
ταμειακά διαθέσιμα 97,1 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2012, ενώ η αποτίμηση
του 100% της εταιρείας προσδιορίστηκε στα 600 εκατ. ευρώ.
Νωρίτερα χθες στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ο
υφυπουργός Ενέργειας Ασημάκης Παπαγεωργίου έκανε λόγο για κατά πολύ
βελτιωμένη προσφορά στην αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, η οποία έφτασε το
μεσημέρι στην Αθήνα με επίσημη επιστολή προς το ΤΑΙΠΕΔ. «Η διαδικασία
είναι στην τελική φάση, θα πρέπει να εγκριθεί από το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ και
έπειτα να ακολουθήσει η έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της
Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού», σημείωσε.
Αναφερόμενος στο ενεργειακό πλάνο της κυβέρνησης, ο κ. Παπαγεωργίου
υπενθύμισε πως η αζερική SOCAR, που κατέθεσε την προσφορά για τον ΔΕΣΦΑ,
είναι εκ των βασικών μετόχων της κοινοπραξίας που ελέγχει το κοίτασμα
φυσικού αερίου Σαχ Ντενίζ το οποίο θα τροφοδοτήσει με φυσικό αέριο την
Ευρώπη μέσω Τουρκίας.
Εχει ήδη υπάρξει κατ” αρχήν συμφωνία για συνέργειες του αγωγού που θα
επιλεγεί στα Δυτικά Βαλκάνια, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία,
υπογραμμίζοντας ότι «η υπόθεση αυτή αποκτά πολύ σημαντικότερο διεθνή
χαρακτήρα σε σχέση με μερικούς μήνες πριν».
Ο υφυπουργός διευκρίνισε ακόμη πως, παρ” όλο που ο αντίπαλος αγωγός
Nabucco εξακολουθεί να υφίσταται, «ο ΤΑΡ, ο οποίος διέρχεται από την
Ελλάδα, έχει μεγαλύτερες πιθανότητες επιλογής, γιατί είναι εμπορικά
ιδιαίτερα συμφέρων αγωγός λόγω μικρότερης διαδρομής και λιγότερων χωρών
διέλευσης».
Ερωτηθείς για το ναυάγιο με την πώληση της ΔΕΠΑ στην Gazprom,
απάντησε πως η ρωσική εταιρεία έχει ανοιχτά θέματα με την ευρωπαϊκή
Επιτροπή Ανταγωνισμού. «Αν αυτό έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην τελική τους
απόφαση, δεν το γνωρίζουμε. Στον νέο ελεύθερο διεθνή διαγωνισμό που θα
γίνει, αν θέλουν, μπορούν να συμμετάσχουν και πάλι», κατέληξε.
Βιομήχανοι: «Πανάκριβο το φυσικό αέριο στην Ελλάδα»
Την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση φαίνεται να συναινεί στη δυνατότητα
του ΔΕΣΦΑ να αυξήσει τα τέλη χρήσης του δικτύου μεταφοράς, ΔΕΠΑ και
βιομήχανοι άνοιγαν ξανά χθες νέο μέτωπο με θέμα τα ακριβά τιμολόγια
φυσικού αερίου που χρεώνει η ΔΕΠΑ στην Ελλάδα. Οι μεγάλοι βιομηχανικοί
καταναλωτές (ΕΒΙΚΕΝ) κάλεσαν την εταιρεία φυσικού αερίου να ξεκινήσει
άμεσα διαπραγματεύσεις με την Gazprom για την αναδρομική μείωση του
κόστους εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου το οποίο, σύμφωνα με τον ρωσικό
όμιλο, πωλείται ώς και 30% ακριβότερα στην Ελλάδα από τον ευρωπαϊκό
μέσο όρο.
Η απάντηση του διευθύνοντος συμβούλου της ΔΕΠΑ Χάρη Σαχίνη είναι ότι η
εταιρεία με τη στήριξη της κυβέρνησης έχει θέσει ήδη από τον περασμένο
Μάρτιο θέμα μείωσης της τιμής του φυσικού αερίου και… «η διαπραγμάτευση
συνεχίζεται σε καλό κλίμα, ανεξάρτητα από τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης
της ΔΕΠΑ».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου