Τρίτη, 12 Φεβρουαρίου 2013
Πηγή:www.capital.gr
Της Δήμητρας Καδδά
Το μνημόνιο του Δεκεμβρίου δόθηκε στα ελληνικά τον… Φεβρουάριο. Προβλέπει μία σειρά δεσμεύσεων του προηγούμενου διμήνου που και πάλι καθυστερούν, κάποιες όχι έναν και δύο μήνες αλλά από το προηγούμενο καλοκαίρι.
Η σημαντικότερη σύμφωνα με αρμόδια στελέχη, είναι αυτή του Ιανουαρίου: προβλέπει την λειτουργική αξιολόγηση στα υπουργεία που θα φέρει τα «λουκέτα» και τις «υποχρεωτικές αποχωρήσεις», όπως μεταφράζονται στα ελληνικά, οι απολύσεις από φορείς που θα κλείσουν και έχουν προσωπικό που θα τεθεί σε διαθεσιμότητα χωρίς να απορροφηθεί εκ νέου σε άλλο οργανικό τομέα.
Η άλλη σημαντικότερη είναι το Μεσοπρόθεσμο που βρίσκεται στη Βουλή και
όπως αναφέρεται στο μνημόνιο είναι το πρώτο βήμα για σειρά αναθεωρήσεων –
ελέγχων απόδοσης των μέτρων ώστε να καλυφθεί «κενό» που η τρόικα υπολογίζει σε 2-4 δισ. ευρώ την περίοδο 2015- 2016 αλλά και σε τυχόν άλλα «κενά» στα μέτρα του 2013...
Το μνημόνιο του Δεκεμβρίου δόθηκε στα ελληνικά τον… Φεβρουάριο. Προβλέπει μία σειρά δεσμεύσεων του προηγούμενου διμήνου που και πάλι καθυστερούν, κάποιες όχι έναν και δύο μήνες αλλά από το προηγούμενο καλοκαίρι.
Η σημαντικότερη σύμφωνα με αρμόδια στελέχη, είναι αυτή του Ιανουαρίου: προβλέπει την λειτουργική αξιολόγηση στα υπουργεία που θα φέρει τα «λουκέτα» και τις «υποχρεωτικές αποχωρήσεις», όπως μεταφράζονται στα ελληνικά, οι απολύσεις από φορείς που θα κλείσουν και έχουν προσωπικό που θα τεθεί σε διαθεσιμότητα χωρίς να απορροφηθεί εκ νέου σε άλλο οργανικό τομέα.
Η κυβέρνηση, μέσω στελεχών της, πάντως και χθες φάνηκε αισιόδοξη ότι η «ψαλίδα» θα κλείσει. Το μνημόνιο πάντως προσδιορίζει και τα μέτρα (από περικοπές δαπανών κωδικών που δεν θα προκαλέσουν ληξιπρόθεσμες οφειλές έως νέα αναπροσαρμογή των επενδυτικών κονδυλίων).
Όσο για τις εκκρεμότητες, κάποιες μετρούν από τον προηγούμενο Ιούνιο:
- Από τον Ιούνιο του 2012 εκκρεμεί το φορολογικό νομοσχέδιο: Η κατάργηση αρκετών φοροαπαλλαγών και προνομιακών καθεστώτων, η απλοποίηση του ΦΠΑ και της δομής του φορολογικού συντελεστή ακίνητης περιουσίας, μια πιο ομοιόμορφη φορολογική μεταχείριση του εισοδήματος κεφαλαίου, απλοποίηση στο φορολογικό σύστημα, αύξηση στην αποτελεσματικότητά του και διεύρυνση στη φορολογική βάση.
- Από τον Ιούνιο του 2012 και μέχρι σήμερα η Κυβέρνηση δεν κατάφερε να εκπληρώσει τους τριμηνιαίους στόχους απόδοσης για τη εισπρακτική διοίκηση και να «βελτιώσει την είσπραξη φόρων».
- Τον Δεκέμβριο πριν την καταβολή της δόσης εκκρεμεί η υποχρέωση να εκπληρώνει τριμηνιαίους ποσοτικούς δείκτες απόδοσης για τη διαχείριση εσόδων.
- Το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης «θα ολοκληρώσει μια λειτουργική αξιολόγηση για τα υπουργεία, συμπεριλαμβανομένων σχεδίων στελέχωσης μέχρι τον Ιανουάριο 2013 και ατομικές αξιολογήσεις απόδοσης του προσωπικού μέχρι το τέλος του 2013. Αυτή η μεταρρυθμιστική διαδικασία θα επεκταθεί και στα νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου και στην περιφερειακή και δημοτική διοίκηση το 2013. Θα προσδιορίσει φορείς προς συγχώνευση ή κλείσιμο, πλεονάζον προσωπικό, υπαλλήλους χωρίς επαρκή προσόντα για τη θέση τους, και ανοιχτές θέσεις που χρειάζονται νέο προσωπικό».
- Από τον Δεκέμβριο εκκρεμεί η αξιολόγηση των διοικητικών δομών όλων των υπουργείων. Είναι ένα σχέδιο δράσης για την αξιολόγηση όλων των δημοσίων οργανισμών, συμπεριλαμβανομένων όλων των Λοιπών Νομικών Προσώπων Γενικής Κυβέρνησης και των ΔΕΚΟ Το σχέδιο δράσης θα εστιάζει στην αποστολή και τις δραστηριότητές τους, τη στελέχωσή τους, το ύψος των κρατικών επιχορηγήσεων που λαμβάνουν, και τους συνολικούς προϋπολογισμούς τους. Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης της Δημόσιας Διοίκησης θα έπρεπε εγκρίνει τα σχέδια αναμόρφωσης για κάθε υπουργείο τον Ιανουάριο.
- Προς ψήφιση είναι τα τριετή δεσμευτικά ανώτατα όρια δαπανών ανά υποτομείς για το 2013. Τα ανώτατα όρια για τα δύο πρώτα χρόνια θα θεωρούνται σταθερά και θα χρησιμοποιούνται ως τέτοια και κατά την προσεχή διαδικασία σχεδιασμού του προϋπολογισμού, αν και με κάποια ευελιξία εντός του ανώτατου ορίου, εφόσον ο γενικός στόχος επιτυγχάνεται, προκειμένου να υπάρξει κάποιο χώρος δράσης στη διοίκηση. Τα ανώτατα όρια για το τελευταίο έτος της τριετούς περιόδου μπορεί να ενημερώνονται σε ετήσια βάση.
- Κλειστά επαγγέλματα. Προαπαιτούμενη δράση του Δεκεμβρίου 2012 ήταν να ολοκληρώσει τον έλεγχο και τον «καθαρισμό της ισχύουσας νομοθεσίας που καλύπτει τον κατάλογο των επαγγελμάτων και τις οικονομικές δραστηριότητες που αναφέρονται στο παράρτημα ΙΙ της έκθεσης του ΚΕΠΕ με τίτλο «Δεύτερη έκθεση σχετικά με τις επιπτώσεις της ελευθέρωσης Κατοχυρωμένα Επαγγέλματα". Δεν έχει ψηφισθεί ο νόμος που διατηρεί περιορισμούς για λόγους ασφαλείας αλλά και ο νέος κύκλος παρεμβάσεων σε κάποια επαγγέλματα.
- Αδειοδότηση. Έως το τέλος Δεκεμβρίου 2012 θα έπρεπε «να απλοποιήσουμε περαιτέρω τις διαδικασίες για την ίδρυση επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένων την αποδοχή της χρήσης μοντέλων καταστατικών εταιρειών, τον εξορθολογισμό του ελέγχου του ιστορικού των ιδρυτών της εταιρείας, καθώς και τη μείωση των ελάχιστων κεφαλαιακών απαιτήσεων των νέων εταιρειών, σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ».
- Δικαστική μεταρρύθμιση. Θα έπρεπε «να αναπτύξουμε μέχρι τα τέλη του Ιανουαρίου 2013 ένα σχέδιο δράσης με συγκεκριμένα μέτρα για τη μείωση των εκκρεμών μη φορολογικών υποθέσεων. Κάθε τρίμηνο, αρχής γενομένης από τα τέλη Δεκεμβρίου 2012, να δημοσιεύεται μία έκθεση σχετικά με την πρόοδο της μείωσης των εκκρεμών υποθέσεων, και να ενημερώνει το υπουργείο το σχέδιο εργασίας για τη μείωση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων (με προτεραιότητα στις περιπτώσεις που υπερβαίνουν το 1 εκατομμύριο ευρώ)».
- Εποπτεία. Να στελεχωθεί εως τον Δεκέμβριο πλήρως η διεύθυνση του σχεδιασμού, της διαχείρισης και της παρακολούθησης των μεταρρυθμίσεων στο Γραφείο του Πρωθυπουργού και να δημοσιεύονται σε τριμηνιαία βάση δείκτες παρακολούθησης για κάθε πρωτοβουλία μεταρρύθμισης στην ιστοσελίδα της κυβέρνησης.
- Αποκρατικοποιήσεις. Ρυθμιστικό πλαίσιο για τις εταιρίες ύδρευσης (Δεκέμβριος 2012) και τα αεροδρόμια (Ιανουάριος 2013).
- Υπερχρέωση. Σε συνεννόηση με το «προσωπικό της ΕΕ/EKT/ΔΝΤ επανεξέταση μέχρι τον Ιανουάριο 2013, στη βάση των διεθνώς καλύτερων πρακτικών, στο πλαίσιο αδυναμίας πληρωμής των νοικοκυριών και των μικρών επιχειρήσεων όπως επίσης και στο πλαίσιο εξωδικαστικής διαβούλευσης μεταξύ των τραπεζών και των προβληματικών δανειοληπτών και «θα ετοιμάσουμε μια αξιολόγηση η οποία θα προσδιορίζει περιοχές για βελτίωση. Ο σκοπός θα είναι να επιτευχθεί προβλέψιμη, ισότιμη και διαφανής κατανομή του κινδύνου μεταξύ όλων των ενδιαφερόμενων μερών και η μεγιστοποίηση του οφέλους για την οικονομία γενικότερα».
Πηγή:www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου