14-1-2-13
http://www.efsyn.gr
http://www.efsyn.gr
Ουάσινγκτον και Βρυξέλλες στέλνουν μηνύματα προς Μόσχα
υποστηρίζοντας τα σχέδια για τον αγωγό που θα τροφοδοτεί την Ευρώπη με
αέριο από την Κασπία μέσω Ελλάδας, Αλβανίας, Ιταλίας. Για
επένδυση-μαμούθ 1,5 δισ. ευρώ που θα δημιουργήσει 2.000 θέσεις εργασίας,
έκανε λόγο ο Αντ. Σαμαράς
Του Τάσου Τσακίρογλου
Σαν μάννα εξ ουρανού σε μια περίοδο επενδυτικής λειψυδρίας αντιμετώπισε η κυβέρνηση την υπογραφή της τριμερούς διακυβερνητικής συμφωνίας Ελλάδας-Αλβανίας-Ιταλίας για την κατασκευή του αγωγού Trans Adriatic Pipeline (TAP), ο οποίος, όπως είπε ο Αντώνης Σαμαράς, εξασφαλίζει πολλαπλά οφέλη στην οικονομία, καθώς θα δημιουργηθούν 2.000 θέσεις εργασίας «σε περιοχές που πονάνε» λόγω ανεργίας, ενώ η εισροή επενδυτικών κεφαλαίων θα φθάσει το 1,5 δισ. ευρώ, καθιστώντας το έργο «μία από τις μεγαλύτερες άμεσες ξένες επενδύσεις που έχουν υλοποιηθεί ποτέ στην Ελλάδα, χωρίς την παραμικρή κρατική επιβάρυνση».
Ο πρωθυπουργός, ρίχνοντας όλο του το βάρος στην επικοινωνιακή εκμετάλλευση του γεγονότος, χαρακτήρισε τη συμφωνία «γεωστρατηγικής σημασίας», αφού εντάσσει την Ελλάδα στον ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης με τη χάραξη ενός νέου διαδρόμου, «ο οποίος προσφέρει πλεονεκτήματα έναντι άλλων, καθώς έχει συντομότερη διαδρομή, μικρότερο κόστος κατασκευής και διέλευση από λιγότερες χώρες».
Αμερικανική σφραγίδα
Το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της Ουάσινγκτον για το θέμα της προμήθειας της Δύσης από πηγές διαφοροποιημένες από τη Ρωσία υπογράμμισε η παρουσία στην υπογραφή της συμφωνίας του βοηθού υφυπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Ερικ Ρούμπιν, ενώ την ευαρέσκεια της Ε.Ε. εξέφρασε από τις Βρυξέλλες ο επίτροπος Ενέργειας, Γκίντερ Ετινγκερ, δηλώνοντας: «Ο καθοριστικής σημασίας αυτός αγωγός θα μπορούσε να αποτελέσει ένα από τα πρώτα συστατικά στοιχεία του νοτίου διαδρόμου φυσικού αερίου που αποσκοπεί στην απευθείας σύνδεση της Ε.Ε με τις πλούσιες πηγές φυσικού αερίου στην περιοχή της Κασπίας».
Και ο Ιταλός υπουργός Ανάπτυξης, Κοράντο Πασέρα, υπογράφοντας τη συμφωνία, δεν παρέλειψε να στείλει μήνυμα στη ρωσική πλευρά, δηλώνοντας ότι για την Ευρώπη είναι σημαντικό να διαφοροποιήσει τις πηγές τροφοδοσίας και «οι εταίροι μας εκτός Ευρώπης να τη λάβουν σοβαρά υπ” όψιν τους», υπονοώντας τα επίπεδα των τιμών που διαμορφώνονται μονοπωλιακά.
Από την πλευρά του ο Δημήτρης Αβραμόπουλος, ο οποίος υπέγραψε τη συμφωνία, τη χαρακτήρισε ένα ηχηρό κάλεσμα προς όλους τους διεθνείς δυνητικούς επενδυτές, αλλά και ένα μήνυμα αισιοδοξίας και πρόσθεσε ότι η Ελλάδα γίνεται συνδιαμορφωτής των ενεργειακών εξελίξεων στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Σε κάθε περίπτωση η υπογραφή της συμφωνίας αποτελεί απλώς ένα προαπαιτούμενο για την αξιολόγηση του φακέλου από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ, η οποία θα ανακοινώσει τον Ιούνιο, βάσει των προσφορών που θα κατατεθούν τον Μάρτιο, ποιος από τους δύο αγωγούς, ο TAP ή ο ανταγωνιστικός Nabucco West, θα είναι εκείνος που θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη.
Τελευταίο χαρτί
Η συμμετοχή, πάντως, της Αθήνας στο project του ΤΑΡ είναι το τελευταίο της χαρτί για να μείνει στο παιχνίδι των αγωγών, αφού το σχέδιο κατασκευής του αγωγού ITGI (Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας) εγκαταλείφθηκε, ενώ η Ελλάδα έχει αποκλειστεί από την κατασκευή του ρωσικών συμφερόντων South Stream. Τη διέλευση του τελευταίου από την Ελλάδα δεν προέκρινε η κυβέρνηση Παπανδρέου, η οποία προχώρησε σε ρήξη με την πολιτική Καραμανλή, επιλογή που οριστικοποιείται σήμερα επί πρωθυπουργίας Αντώνη Σαμαρά.
Ο ΣΥΡΙΖΑ τονίζει ότι δεν συμφωνεί με καμία δεσμευτική υπογραφή της κυβέρνησης, εφόσον δεν έχει ζητηθεί η γνώμη της εθνικής αντιπροσωπείας και προσθέτει ότι «η παρουσία των ΗΠΑ στην υπογραφή της συμφωνίας, αλλά και οι πρόσφατες παρεμβάσεις στο διαγωνισμό για ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ είναι ενδεικτικές του γεγονότος ότι οι ΗΠΑ επηρεάζουν καθοριστικά τις επιλογές και της σημερινής τρικομματικής κυβέρνησης», προκειμένου να μην υπάρξει ενδυνάμωση των ενεργειακών μας σχέσεων με τη Ρωσία.
«Η υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας για την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ εμπλέκει τη χώρα πιο βαθιά στις αντιθέσεις ανάμεσα στα ιμπεριαλιστικά κέντρα και τα ανταγωνιστικά σχέδια μεταφοράς φυσικού αερίου στην Ε.Ε.», τονίζει το ΚΚΕ.
………………………………………………………………………………………………….
Δυνατότητα μεταφοράς 10 δισ. κυβικών από το 2017
Η στήριξη του επιχειρηματικού σχεδίου τού ΤΑΡ από Ελλάδα-Αλβανία-Ιταλία ξεκινά στα μέσα του 2012, ενώ ο αγωγός αναμένεται να είναι λειτουργικός το 2017 ή το 2018, με δυνατότητα μεταφοράς 10 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν. Τον περασμένο Σεπτέμβριο υπεγράφη στη Νέα Υόρκη Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ των υπουργών Εξωτερικών των τριών χωρών στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, προκειμένου να εκφραστεί η πολιτική βούληση για την υλοποίηση του έργου. Επόμενο στάδιο του εγχειρήματος είναι η υπογραφή της Συμφωνίας Φιλοξενούσης Χώρας (Ελλάδας) με την κοινοπραξία τού ΤΑΡ, στην οποία θα περιλαμβάνονται και οι τεχνικές και οικονομικές πτυχές του έργου.
Τα 478 από τα συνολικά 800 χιλιόμετρα του αγωγού θα διατρέχουν το ελληνικό έδαφος, ο οποίος στη συνέχεια θα περνά από την Αλβανία και τέλος υποθαλάσσια θα φτάνει στην Ιταλία.
Αντίπαλον δέος αποτελεί ο αγωγός Nabucco West, ο οποίος θα μεταφέρει το αζερικό φυσικό αέριο από την Κασπία προς την Κεντρική Ευρώπη μέσω Τουρκίας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Ουγγαρίας και Αυστρίας.
Τ.Τ.
Του Τάσου Τσακίρογλου
Σαν μάννα εξ ουρανού σε μια περίοδο επενδυτικής λειψυδρίας αντιμετώπισε η κυβέρνηση την υπογραφή της τριμερούς διακυβερνητικής συμφωνίας Ελλάδας-Αλβανίας-Ιταλίας για την κατασκευή του αγωγού Trans Adriatic Pipeline (TAP), ο οποίος, όπως είπε ο Αντώνης Σαμαράς, εξασφαλίζει πολλαπλά οφέλη στην οικονομία, καθώς θα δημιουργηθούν 2.000 θέσεις εργασίας «σε περιοχές που πονάνε» λόγω ανεργίας, ενώ η εισροή επενδυτικών κεφαλαίων θα φθάσει το 1,5 δισ. ευρώ, καθιστώντας το έργο «μία από τις μεγαλύτερες άμεσες ξένες επενδύσεις που έχουν υλοποιηθεί ποτέ στην Ελλάδα, χωρίς την παραμικρή κρατική επιβάρυνση».
Ο πρωθυπουργός, ρίχνοντας όλο του το βάρος στην επικοινωνιακή εκμετάλλευση του γεγονότος, χαρακτήρισε τη συμφωνία «γεωστρατηγικής σημασίας», αφού εντάσσει την Ελλάδα στον ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης με τη χάραξη ενός νέου διαδρόμου, «ο οποίος προσφέρει πλεονεκτήματα έναντι άλλων, καθώς έχει συντομότερη διαδρομή, μικρότερο κόστος κατασκευής και διέλευση από λιγότερες χώρες».
Αμερικανική σφραγίδα
Το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της Ουάσινγκτον για το θέμα της προμήθειας της Δύσης από πηγές διαφοροποιημένες από τη Ρωσία υπογράμμισε η παρουσία στην υπογραφή της συμφωνίας του βοηθού υφυπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Ερικ Ρούμπιν, ενώ την ευαρέσκεια της Ε.Ε. εξέφρασε από τις Βρυξέλλες ο επίτροπος Ενέργειας, Γκίντερ Ετινγκερ, δηλώνοντας: «Ο καθοριστικής σημασίας αυτός αγωγός θα μπορούσε να αποτελέσει ένα από τα πρώτα συστατικά στοιχεία του νοτίου διαδρόμου φυσικού αερίου που αποσκοπεί στην απευθείας σύνδεση της Ε.Ε με τις πλούσιες πηγές φυσικού αερίου στην περιοχή της Κασπίας».
Και ο Ιταλός υπουργός Ανάπτυξης, Κοράντο Πασέρα, υπογράφοντας τη συμφωνία, δεν παρέλειψε να στείλει μήνυμα στη ρωσική πλευρά, δηλώνοντας ότι για την Ευρώπη είναι σημαντικό να διαφοροποιήσει τις πηγές τροφοδοσίας και «οι εταίροι μας εκτός Ευρώπης να τη λάβουν σοβαρά υπ” όψιν τους», υπονοώντας τα επίπεδα των τιμών που διαμορφώνονται μονοπωλιακά.
Από την πλευρά του ο Δημήτρης Αβραμόπουλος, ο οποίος υπέγραψε τη συμφωνία, τη χαρακτήρισε ένα ηχηρό κάλεσμα προς όλους τους διεθνείς δυνητικούς επενδυτές, αλλά και ένα μήνυμα αισιοδοξίας και πρόσθεσε ότι η Ελλάδα γίνεται συνδιαμορφωτής των ενεργειακών εξελίξεων στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Σε κάθε περίπτωση η υπογραφή της συμφωνίας αποτελεί απλώς ένα προαπαιτούμενο για την αξιολόγηση του φακέλου από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ, η οποία θα ανακοινώσει τον Ιούνιο, βάσει των προσφορών που θα κατατεθούν τον Μάρτιο, ποιος από τους δύο αγωγούς, ο TAP ή ο ανταγωνιστικός Nabucco West, θα είναι εκείνος που θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη.
Τελευταίο χαρτί
Η συμμετοχή, πάντως, της Αθήνας στο project του ΤΑΡ είναι το τελευταίο της χαρτί για να μείνει στο παιχνίδι των αγωγών, αφού το σχέδιο κατασκευής του αγωγού ITGI (Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας) εγκαταλείφθηκε, ενώ η Ελλάδα έχει αποκλειστεί από την κατασκευή του ρωσικών συμφερόντων South Stream. Τη διέλευση του τελευταίου από την Ελλάδα δεν προέκρινε η κυβέρνηση Παπανδρέου, η οποία προχώρησε σε ρήξη με την πολιτική Καραμανλή, επιλογή που οριστικοποιείται σήμερα επί πρωθυπουργίας Αντώνη Σαμαρά.
Ο ΣΥΡΙΖΑ τονίζει ότι δεν συμφωνεί με καμία δεσμευτική υπογραφή της κυβέρνησης, εφόσον δεν έχει ζητηθεί η γνώμη της εθνικής αντιπροσωπείας και προσθέτει ότι «η παρουσία των ΗΠΑ στην υπογραφή της συμφωνίας, αλλά και οι πρόσφατες παρεμβάσεις στο διαγωνισμό για ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ είναι ενδεικτικές του γεγονότος ότι οι ΗΠΑ επηρεάζουν καθοριστικά τις επιλογές και της σημερινής τρικομματικής κυβέρνησης», προκειμένου να μην υπάρξει ενδυνάμωση των ενεργειακών μας σχέσεων με τη Ρωσία.
«Η υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας για την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ εμπλέκει τη χώρα πιο βαθιά στις αντιθέσεις ανάμεσα στα ιμπεριαλιστικά κέντρα και τα ανταγωνιστικά σχέδια μεταφοράς φυσικού αερίου στην Ε.Ε.», τονίζει το ΚΚΕ.
………………………………………………………………………………………………….
Δυνατότητα μεταφοράς 10 δισ. κυβικών από το 2017
Η στήριξη του επιχειρηματικού σχεδίου τού ΤΑΡ από Ελλάδα-Αλβανία-Ιταλία ξεκινά στα μέσα του 2012, ενώ ο αγωγός αναμένεται να είναι λειτουργικός το 2017 ή το 2018, με δυνατότητα μεταφοράς 10 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν. Τον περασμένο Σεπτέμβριο υπεγράφη στη Νέα Υόρκη Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ των υπουργών Εξωτερικών των τριών χωρών στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, προκειμένου να εκφραστεί η πολιτική βούληση για την υλοποίηση του έργου. Επόμενο στάδιο του εγχειρήματος είναι η υπογραφή της Συμφωνίας Φιλοξενούσης Χώρας (Ελλάδας) με την κοινοπραξία τού ΤΑΡ, στην οποία θα περιλαμβάνονται και οι τεχνικές και οικονομικές πτυχές του έργου.
Τα 478 από τα συνολικά 800 χιλιόμετρα του αγωγού θα διατρέχουν το ελληνικό έδαφος, ο οποίος στη συνέχεια θα περνά από την Αλβανία και τέλος υποθαλάσσια θα φτάνει στην Ιταλία.
Αντίπαλον δέος αποτελεί ο αγωγός Nabucco West, ο οποίος θα μεταφέρει το αζερικό φυσικό αέριο από την Κασπία προς την Κεντρική Ευρώπη μέσω Τουρκίας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Ουγγαρίας και Αυστρίας.
Τ.Τ.
14/02/2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου