02/04/2013
”Ατμομηχανή” και για άλλες ΔΕΚΟ. Αφού την “καθάρισαν” από
τα ελλείματα και με μπόνους τις επιδοτήσεις των άγονων γραμμών (45-50
εκατ. ευρώ τον χρόνο), μεταβίβασαν τις μετοχές της εταιρείας στο ΤΑΙΠΕΔ
για να προχωρήσει η πώληση. Μέσα στον Ιούνιο ο διαγωνισμός
Της Χαράς Τζαναβάρα
………………………………………………………………………………….
”Χαρίζουν τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε δημόσιες εταιρίες άλλων χωρών”
Της Χαράς Τζαναβάρα
«Καθαρή»
από ελλείμματα και με «προίκα» τις επιδοτήσεις των άγονων γραμμών με
45-50 εκατ. ευρώ τον χρόνο, η κυβέρνηση ξεκινά την ιδιωτικοποίηση της
ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της πρώτης από τις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας που βγαίνει
στο σφυρί, με βάση τις επιταγές των μνημονίων. Την Παρασκευή υπογράφηκε
από τη διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων η απόφαση για μεταβίβαση
του συνόλου των μετοχών της συγκεκριμένης εταιρείας από το Δημόσιο στο
ΤΑΙΠΕΔ, με στόχο να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός μέσα στον Ιούνιο και να
υπογραφεί η σύμβαση με τον ανάδοχο ώς τις αρχές του 2014.
Η όλη διαδικασία θα έχει τη «βούλα» της τρόικας, καθώς στη διοίκηση
του ΤΑΙΠΕΔ μετέχουν δύο μέλη που έχουν οριστεί από τους δανειστές του
Ελληνικού Δημοσίου. Το επόμενο διάστημα προβλέπεται επίσης να ξεκινήσει
και να κινηθεί με παράλληλο χρονοδιάγραμμα η ιδιωτικοποίηση της ROSCO,
της νεοσύστατης εταιρείας που έχει την ευθύνη για την επισκευαστική βάση
του σιδηροδρομικού δικτύου. Η καθυστέρηση οφείλεται στις διαδικασίες
καθορισμού των περιουσιακών της στοιχείων.
Τα οικονομικά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για το 2012 έκλεισαν με οριακή κερδοφορία,
ύψους 240.000 ευρώ, αλλάζοντας την εικόνα των τελευταίων χρόνων. Η
εταιρεία, που είχε ιδρυθεί το 2005 για το επιβατικό και εμπορικό
μεταφορικό έργο, παρουσίαζε σημαντικά ελλείμματα.
“Μαχαίρι” σε προσωπικό και δρομολόγια
Το 2010 το έλλειμμα ξεπέρασε τα 187 εκατ. ευρώ, αλλά τον επόμενο
χρόνο περιορίστηκε κατά 82,1% και διαμορφώθηκε στα 33,6 εκατ. ευρώ,
γεγονός που αποδίδεται στο ψαλίδισμα των μισθών του προσωπικού κατά
46,7%, στην κάθετη μείωση του αριθμού των εργαζομένων κατά 60%, καθώς
και στην περικοπή των δρομολογίων κατά 40%, κυρίως στο δίκτυο της
Πελοποννήσου και της βόρειας Ελλάδας.
«Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα έχουμε ένα διαφορετικό τοπίο
στους σιδηρόδρομους στην Ελλάδα», υποσχέθηκε χθες ο Κωστής Χατζηδάκης,
παρουσία του διευθύνοντος συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ Γιάννη Εμίρη, που έκανε
λόγο για «σημαντική αποκρατικοποίηση» και πρόσθεσε ότι «από εδώ και
εμπρός θα τρέξουμε πολύ γρήγορα».
Παρά τις επίμονες ερωτήσεις των δημοσιογράφων, ο αρμόδιος υπουργός:
*Δεν έδωσε στοιχεία για τα αναμενόμενα έσοδα από την ιδιωτικοποίηση
του οργανισμού, με το επιχείρημα ότι δεν θέλει να επηρεάσει τον
διαγωνισμό.
*Δεν απάντησε γιατί επισπεύδεται η πώληση, αφού η ηλεκτροδότηση του
σιδηροδρομικού δικτύου, που θα αναβαθμίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες και
θα βελτιώσει την εικόνα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί
πριν από το 2015. Υπολογίζεται ότι η χρήση ντιζελοκίνητων μηχανών σε
ορισμένα κομμάτια του δικτύου κοστίζει στην εταιρεία 18 εκατ. ευρώ τον
χρόνο.
*Δεν έδωσε εξηγήσεις γιατί επιλέχθηκε «ελληνικό» μοντέλο για τον
σιδηρόδρομο, όταν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες, περιλαμβανομένων της
Γερμανίας και της Γαλλίας που ενδιαφέρονται για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, διαθέτουν
εταιρείες διαχείρισης δημόσιου χαρακτήρα, διατηρούν την εκμετάλλευση του
δικτύου τους και το διαθέτουν με ενοίκιο σε ιδιώτες.
Ο Κωστής Χατζηδάκης αναφέρθηκε θετικά στο μοντέλο της πώλησης της
Ολυμπιακής, που είχε προωθήσει κατά την προηγούμενη θητεία του στο
υπουργείο, και σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι ουσιαστικά η συγκεκριμένη
αεροπορική εταιρεία έχει πτωχεύσει, αρκέστηκε μόνον να πει ότι «δεν
βαρύνει το Ελληνικό Δημόσιο», παρά το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός
επιβαρύνεται σημαντικά με τους μισθούς και τις συντάξεις των εργαζομένων
στην πρώην δημόσια επιχείρηση.
”Χαρίζουν τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε δημόσιες εταιρίες άλλων χωρών”
«Σε
όλες τις χώρες της ευρωζώνης υπάρχει δημόσιος σιδηρόδρομος», τονίζει σε
χθεσινή ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ),
μετά τις κυβερνητικές ανακοινώσεις για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Υπενθυμίζει ότι οι
ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν απορρίψει το λεγόμενο «αγγλικό μοντέλο» της
δεκαετίας του 1980, με τις ιδιωτικοποιήσεις που έφεραν μείωση της
ασφάλειας και της ποιότητας των υπηρεσιών, ενώ συνοδεύτηκαν από μεγάλη
αύξηση των τιμών στα εισιτήρια. Εχει ήδη ξεκινήσει η επανακρατικοποίηση.
Στη χώρα μας αναμένονται ανάλογες επιπτώσεις, κυρίως στις τιμές. Η απλή
διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη κοστίζει σήμερα από 9 έως 42 ευρώ, αλλά ο
ιδιώτης θα την αυξήσει τουλάχιστον στα 60 ευρώ.
«Το μοντέλο της ιδιωτικοποίησης-ελληνοποίησης του σιδηρόδρομου, που
ακολουθεί η κυβέρνηση θα έχει τα ίδια αρνητικά αποτελέσματα με το
βρετανικό», τονίζουν οι σιδηροδρομικοί και επισημαίνουν ότι ο δημόσιος
σιδηρόδρομος δεν αφορά μόνον τους σιδηροδρομικούς αλλά ολόκληρη την
ελληνική κοινωνία. «Διαφωνούμε με αυτές τις πολιτικές», καταλήγει η
ανακοίνωση.
«Δεν ιδιωτικοποιούν απλώς, χαρίζουν τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε
δημόσιες εταιρείες άλλων χωρών», δήλωσε στην «Εφ.Συν.» ο Θανάσης
Λεβέντης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας, που μας αποκάλυψε ότι αν προχωρήσει
το πρόγραμμα οι κρατικές επιδοτήσεις για τις άγονες γραμμές θα δίνονται
σε δημόσιες εταιρείες άλλων χωρών, όπως ισχύει γι΄ αυτές που έχουν έως
τώρα εκδηλώσει ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η Ομοσπονδία είχε ήδη εξαγγείλει στάσεις εργασίας από αύριο έως και
την Παρασκευή, από 4 μ.μ. έως τα μεσάνυχτα, με βασικό αίτημα την
υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Με τα νέα δεδομένα θα συνεδριάσει
αύριο και θα καθορίσει την απάντηση των εργαζομένων.
……………………………………………………………………………….
Οι “μαύρες τρύπες” και τα βαγόνια-φαντάσματα
Ελλείμματα,
της τάξης των 200 εκ. ευρώ τον χρόνο, παρουσίαζε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ώς το 2010.
Η συγκεκριμένη χρονιά, που σημειωτέον ήταν πολύ βελτιωμένη σε σχέση την
προηγούμενη πενταετία, ξεκίνησε με μηνιαία «τρύπα» 6,4 εκ. ευρώ και τον
Δεκέμβριο, εξασφάλισε ένα μικρό περίσσευμα στο ταμείο μόλις 60.000
ευρώ, πορεία που συνεχίστηκε και την επόμενη χρονιά.
‘Ως το 2010 η εταιρεία είχε έσοδα της τάξης των 100 εκ. ευρώ τον
χρόνο, ενώ μόνον η μισθοδοσία των περίπου 1.700 εργαζομένων απαιτούσε
105 εκ. ευρώ. Η επιβάρυνση βεβαίως ήταν πολλαπλάσια για τα
ακριβοπληρωμένα διευθυντικά στελέχη της.
Στα μέσα του 2008 είχε έρθει στη δημοσιότητα το σκάνδαλο με τα
βαγόνια-φαντάσματα, στο οποίο είχε εμπλοκή ολόκληρο κύκλωμα εργαζομένων
και στελεχών της εταιρείας που εισέπρατταν χρήμα «κάτω από το τραπέζι»
για να μεταφέρουν εμπορεύματα εν αγνοία του ΟΣΕ! Αποκαλύφθηκε ότι ακόμη
και για τις νόμιμες μεταφορές εμπορευμάτων η εταιρεία χρέωνε 12-15 ευρώ
τον τόνο, όταν οι τιμές στην αγορά έφθαναν έως και τα 200 ευρώ!
Σήμερα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ διαθέτει περίπου 700 εργαζόμενους. Από τους 1.700,
που είχε πριν από μια διετία, οι 750 έχουν μεταταχθεί σε άλλες υπηρεσίες
του Δημοσίου και οι υπόλοιποι συνταξιοδοτήθηκαν.
Σημαντικό στοιχείο της οικονομικής εξυγίανσης αποτελεί η αύξηση του
μεταφορικού έργου, κυρίως στη βασική γραμμή Αθηνών-Θεσσαλονίκης. Λόγω
και της οικονομικής κρίσης, καλύπτει το 35% του συνόλου των επιβατικών
μετακινήσεων (οδικές, αεροπορικές κ.λπ.) στον συγκεκριμένο άξονα,
μεταφέροντας κατά μέσον όρο 5.200 άτομα την ημέρα.
Στο σύνολο της χώρας η εταιρεία εκτελεί 300 δρομολόγια την ημέρα,
χρησιμοποιώντας δίκτυο 1.500 χλμ. Σε ετήσια βάση μεταφέρει 15 εκ.
επιβάτες και 4,5 εκ. τόνους εμπορεύματα.
………………………………………………………………………………….
Χοντρό παιχνίδι με πρωταγωνιστή την Κομισιόν
Οι επιδοτήσεις των άγονων γραμμών είναι ο «άσος» που κρατά στα χέρια
της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αναμένεται να τον χρησιμοποιήσει για να
παρέμβει στην έκβαση του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση της
ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Εκκρεμεί ήδη προσφυγή και οι Βρυξέλλες θα κληθούν να
τοποθετηθούν αν η χορήγηση αυτών των κονδυλίων αποτελεί ή όχι κρυφή
κρατική επιδότηση.
Η διασαφήνιση του θέματος θα διευκολύνει τους χειρισμούς της
κυβέρνησης και χθες ο Κωστής Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι τις επόμενες
ημέρες θα αποστείλει έγγραφο προς τον αρμόδιο επίτροπο Χοακίμ Αλμούνια
ζητώντας ένα «comfort letter», που θα αποτελέσει ένα είδος εγγύησης προς
τους υποψήφιους επενδυτές για να σταθμίσουν την προσφορά τους. Αν δοθεί
το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο ανάδοχος θα πάρει την
επιδότηση, αλλά δεν είναι σαφές πώς θα γίνει η μοιρασιά της σε περίπτωση
που μια άλλη εταιρεία ζητήσει να χρησιμοποιήσει, έναντι ενοικίου, το
σιδηροδρομικό δίκτυο.
«Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον και μένει να επιβεβαιωθεί όταν προχωρήσει ο
διαγωνισμός», δήλωσε ο υπουργός, που παρά τις επίμονες ερωτήσεις των
δημοσιογράφων αρνήθηκε να δώσει περισσότερες πληροφορίες.
Από τα υπάρχοντα στοιχεία, «περιηγήσεις» στο σιδηροδρομικό δίκτυο
έχουν κάνει το τελευταίο διάστημα εκπρόσωποι εταιρειών από τη Ρωσία και
την Κίνα, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον από Γερμανούς και Γάλλους. Με δεδομένη
την άρνηση της Ε.Ε. για είσοδο χωρών εκτός της ευρωζώνης σε στρατηγικού
ενδιαφέροντος υποδομές, ο «άσος» των επιδοτήσεων θα χρησιμοποιηθεί για
να αποτραπεί το ενδεχόμενο πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε ρωσικούς ή κινεζικούς
ομίλους. Η δυνατότητα αυτή εκ των πραγμάτων αδυνατίζει τα
διαπραγματευτικά περιθώρια της κυβέρνησης.
Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, οι Γάλλοι ενδιαφέρονται για τον
προαστιακό της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και της Πάτρας, που παρουσιάζουν
υψηλή επιβατική κίνηση, καθώς και για την παροχή υπηρεσιών συμβούλου.
Οι Γερμανοί θα ήθελαν την ένταξη του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου της
χώρας στα γενικότερα σχέδιά τους για κυριαρχία στην Ευρώπη, καθώς έχουν
επεκτείνει τη ζώνη επιρροής τους ώς τις βόρειες χώρες των Βαλκανίων. Οι
Ρώσοι ενδιαφέρονται για το σύνολο των δραστηριοτήτων, ενώ η COSCO
επικεντρώνεται στις εμπορευματικές μεταφορές.
Χ.ΤΖ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου